اصول و رفتار حرفه ای قسمت سوم

  • خانه
  • اصول و رفتار حرفه ای قسمت سوم
Image

اصول و رفتار حرفه ای قسمت سوم

  • 1401/12/29

۱۱- به قوانین محل کار احترام بگذارید:

هر شرکت و هر سازمان قوانین داخلی خود را دارد. اگر نمی‌توانید این قوانین را رعایت کنید، باید محترمانه و بدون ناراحتی آن محل کار را ترک کنید ولی اگر در شرکت مشغول به کار هستید این به معنی قبول و اجرای تمامی قوانین محل کار است.

۱۲- از ایجاد هرگونه تنش پیش‌گیری کنید:

ایجاد تنش کاری بسیار آسان است ولی کنترل و از بین بردن آن ممکن است از توان خارج باشد. بنابراین بهترین راه جلوگیری از ایجاد هرگونه تنش و درگیری در سازمان است. همیشه دلایلی برای ایجاد تنش وجود دارند ولی با کنترل و پیش‌گیری سعی کنید هزینه‌های اضافی برای سازمان و خودتان ایجاد نکنید.

۱۳- از اطلاعات محرمانه شرکت به دقت محافظت کنید:

در هر محلی که مشغول به کار هستید، اطلاعاتی در اختیار شماست که شرکت نمی‌خواهد افراد خارج از سازمان آن‌ها را بدانند. حتی بیشتر از آنچه لازم است اطلاعات درون‌سازمانی را محافظت کنید و از بازگویی آن‌ها برای دیگران خودداری کنید.

افشای اطلاعات درون‌سازمانی برای رقبای شرکت حتی ممکن است برای شما مسئولیت‌های حقوقی در پی داشته باشد.

 

۱۴- وقت شناس باشید:

حضور به موقع در محل کار و انجام به موقع وظایف از جمله‌ی مواردی است که جایگاه شما را در سازمان ارتقا می‌دهد. افراد وقت‌شناس اعتماد مدیران را به خود جلب می‌کنند و می‌توانند به موفقیت‌های بیشتر دست پیدا کنند.

۱۵- با دیگران از موضع بالا صحبت نکنید:

حتی اگر جایگاه سازمانی شما از دیگران بالاتر است، رفتار و گفتار شما باید به شکلی باشد که احساس بدی در دیگران ایجاد نکند. جایگاه سازمانی افراد معادل جایگاه انسانی آن‌ها نیست و رفتار و گفتار افراد اگر تحت کنترل نباشد، خسارت‌های زیادی به دنبال می‌آورد.

۱۶- محیط کار را از زندگی شخصی کاملا جدا کنید:

بین زندگی خصوصی شما و فعالیت شما در محل کار مرزی کاملا مشخص و سخت‌گیرانه باید وجود داشته باشد. دلیلی ندارد همکاران شما از جزئیات زندگی شما خبر داشته باشند.محل کار مکانی مناسب برای ایجاد رابطه‌های صمیمانه و نزدیک نیست و وارد شدن به این گونه روابط می‌تواند روی شغل و جایگاه شما اثرگذاری جدی داشته باشد.

اگر در محل کار با افرادی که نسبت نزدیک دارید، همکار هستید، رفتار شما در محل کار با خارج از محل کار کاملا باید متفاوت و متناسب با شرایط باشد. به دلیل اینکه این کار می‌تواند بیش از آنچه به نظر می‌رسد مشکل باشد، برخی افراد ترجیح می‌دهند از همکاری شغلی با نزدیکان دوری کنند.