اصول رفتار حرفه ای
- خانه
- اصول رفتار حرفه ای
اصول رفتار حرفهای در سازمان
مهمترین اصولی که هر نیروی کار باید در هر شرایطی به آن پایبند باشند، شامل موارد زیر هستند. عدم رعایت هر یک از این موارد به تنهایی ممکن است مانعی برای رشد و پیشرفت شما به حساب بیاید.
۱- با همه صادقانه رفتار کنید:
صداقت در سازمان اصلی بسیار مهم است. اگر این احساس به وجود بیاید که رفتار شما صادقانه نیست، اعتماد مدیران از شما سلب میشود و به طور قطع بسیاری از فرصتهای احتمالی را از دست خواهید داد.
۲- گوشکنندهی خوبی باشید:
وقتی دیگران با شما صحبت میکنند از پریدن در میان کلام آنها خودداری کنید. ابتدا به خوبی و کامل به صحبتهای دیگران گوش بدهید و در پایان صحبت آنها نظرات خودتان را به آرامی و بدون تنش اعلام کنید.
۳- هر چه کمتر شکایت کنید:
هیچ کس پرسنلی که مداوم در خصوص موارد مختلف شکایت میکنند را دوست ندارد. شکایتهایی در مورد پرسنل دیگر، در مورد قوانین شرکت، در مورد مقدار حقوق و سایر مشکلات. اگر محیط کار برای شما نامناسب است و احساس میکنید لازم است به صورت دائم شکایت کنید، راه حل بهتر این است که این محل کار را ترک کنید و به محل مناسبتری بروید.
۴- کارهای شخصی را خارج از محل کار انجام دهید:
صحبت پی در پی و طولانی با تلفن، استفاده از موبایل شخصی در محل کار، انجام امور شخصی در ساعت کاری و سایر فعالیتهایی که در محل کار غیرمجاز هستند نه تنها توسط مدیران بلکه توسط کارکنان دیگر مورد توجه قرار میگیرند. اگر کارهای شخصی شما اهمیت زیادی دارند باید از مرخصی استفاده کنید و پس از پایان این کارها، با تمام توجه به محل کار خود برگردید.
۵- در کارهای دیگران دخالت نکنید:
هر فرد از همکاران و مدیران شما مسئولیتها و اختیاراتی دارند. تحت هیچ شرایطی نباید در حوزهی کاری دیگران دخالت کنید. البته اگر مشکلی یا پیشنهادی وجود دارد به صورت پیشنهاد و کاملا دوستانه میتوانید با آنها در میان بگذارید.